søndag 12. mai 2013

جان برادران کردپور در خطر است.



379821 10151623060245086 1034941896 n جان برادران کردپور در خطر است
خسرو و مسعود کُرد‌پور
با گذشت بیش از دو ماه از بازداشت غیرقانونی برادران کردپور، تاکنون از دلایل بازداشت آنها اطلاعی در دست نیست و پیگیری وکلا و خانواده این دو روزنامه نگار بی نتیجه بوده است. این در حالی است که اخبار نگران کننده ای از سلامت جسمانی آنها منتشر شده است.

به گزارش جرس، روز چهارشنبه یازدهم اردیبهشت ماه کمال حسینی (همکار خسرو کردپور در خبرگزاری آژانس خبری موکریان) مجددا همراه عباس جمالی وکیل برادران کردپور به بازپرسی شعبه دوم دادگاه انقلاب مهاباد مراجعه کردند تا پس از گذشت ۵۵ روز وکیل بتواند با موکلین خود ملاقات کند، درخواستی که بی پاسخ مانده است.
مسعود و خسرو کردپور ۱۷ و ۱۸ اسفندماه سال گذشته، توسط نیروهای وابسته به وزارت اطلاعات در شهر مهاباد بازداشت و پس از گذشت سه هفته بازداشت، هشتم فروردین‌ماه سال جاری، به زندان اطلاعات در ارومیه منتقل شدند.
حسینی خبرنگار آژانس خبری موکریان خاطرنشان می کند که در پی وعده هایی مبنی بر تبدیل قرار به وثیقه که مسولان مربوطه در ارومیه به خانواده کردپورها داده بودند تصمیم گرفتیم از طریق دادگاه پیگیری کنیم که متاسفانه بازپرس مربوطه ضمن اظهار بی اطلاعی از این وعده ها گفت که او قرار بازداشت برادران کردپور را تمدید کرده و پس از اتمام مدت بازداشت تصمیم گرفته می شود که قرار کردپورها تبدیل به وثقه گردد یا تمدید شود.
وی می افزاید: “این در حالی است که در این مدت تاکنون بازجویی نشده اند و به نظر می رسد می خواهند آنها را تا بعد از انتخابات در زندان نگه دارند و فضای خبری و رسانه ای حاکم بر کردستان را آرام نگه دارند.چون فعالیت خبرگزاری موکریان در منطقه کردستان برای اکثر رسانه های دیگر به مانند منبعی موثق قابل استناد بود و حداقل در کردستان نهادهای امنیتی توانسته اند جلوی اطلاع رسانی در زمینه انتخابات را بگیرند…”
روز دوشنبه دوم اردبیهشت همسر خسرو و خواهر کردپورها پس از ۴۵ روز بی اطلاعی از وضعیت “مسعود و خسرو” توانستند هر کدام به مدت ده دقیقه و با حضور بازجو و تحت کنترل آنها را به طور جداگانه ملاقات کنند.
بر اساس این گزارش، وضعیت سلامت جسم و روح برادران کردپور بسیار نگران کننده است. خسرو کردپور در دوازدهمین روز اعتصاب غذا بسر می برد و این در حالی است که ۵۵ روز را در انفرادی سپری کرده است که همین خود تهدیدی مضاعف برای سلامتی ایشان محسوب می شود. همچنین مسعود کردپور طی ملاقاتی که با خانواده داشته مشخص بوده که به شدت کاهش وزن داشته و الآن که ده روز از ملاقات با وی می گذرد بیم آن می رود که در وضعیتی به مراتب بدتر از آن روز بسر برد. این شرایط باعث نگرانی شدید خانواده این دو برادر روزنامه نگار و وکلای آنها شده است.
خسرو کردپور، روزنامه نگار و مدیر آژانس خبری موکریان بیش از دو دهه به فعالیت های مدنی و حقوق بشری مشغول بوده است. وی در اوایل دهه هشتاد توسط دادگاه انقلاب مهاباد محکوم و در نهایت دو سال و نیم را در زندان سپری کرد.
آژانس خبری موکریان بیشتر اخبار مربوط به مناطق کردنشین ایران و اخبار مربوط مسائل اجتماعی، فرهنگی و حقوق بشری را منتشر می کند.
مسعود کردپور، نیز روزنامه نگار و فعال مدنی است که پس از بیست و دو سال تدریس در دبیرستان های بوکان در سال هشتاد و هفت به یکسال زندان و نهایتا اخراج از شغل معلمی محکوم شد.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar